16 02 2014 • Lezing en film: Philip Johnson – Diary of an Eccentric Architect

Lezing door Henry Urbach, directeur van The Glass House


'Mijn plek in New Canaan is ... een dagboek van een excentrieke architect. Ik heb dit dagboek gedurende bijna vijftig jaar bijgehouden'. Zo begint deze fascinerende blik in de geest van een van onze meest creatieve en belangrijke architecten. Philip Johnson (1906-2005) liep altijd voorop bij stilistische veranderingen. En zijn woning in New Canaan, Connecticut, is een soort laboratorium waar Johnson zelf zijn beste klant is. Daar bouwde hij zijn beroemde 'Glass House'. Dit huis heeft geen muren, het landschap werd als het ware een 'duur behan'g. Het extra guest house daarentegen, heeft helemaal geen ramen, maar het is licht en sensueel binnen. We bezoeken ze, evenals de gallery die een uitgebreide collectie van Johnson's hedendaagse kunst herbergt op zijn draaiende muren.

 

'Mijn laatste dwaasheid', zegt Johnson, 'is om gebouwen te bouwen zonder rechte lijnen ... Het is de eerste keer dat ik een gebouw maak dat ik niet kan tekenen en dat ik gedeeltelijk ontwerp terwijl het gebouwd wordt'. Deze nieuwe structuur is de kern van de film, en we krijgen te zien hoe het sculpturale gebouw vorm krijgt vanaf de beginfase tot en met de oplevering. De film toont Johnson aan het werk en het belang van de architectonische daad, de daadwerkelijke bouw, en hoe de gebouwen in relatie staan met hun omgeving, in dit geval de herfstbladeren of sneeuw van New Canaan.

 

Henry Urbach (USA), directeur van de Philip Johnson's Glass House in New Canaan, heeft een graad in Geschiedenis en theorie van de architectuur van Princeton University, een Master van de School of Architecture, Planning and Preservation Columbia University, en een Master of Arts in geschiedenis en theorie van de architectuur aan de Princeton University.
Als curator van architectuur en design in het San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) stonden zijn tentoonstellingen bekend om hun provocerende en actuele ideeën, en werden zijn adembenemende installaties en brede aantrekkingskracht alom geprezen. In mei 2011 verliet hij SFMOMA om onafhankelijk te gaan schrijven en als curator te werken, met inbegrip van een onderzoek naar een project over The Glass House als laboratorium voor museologische experimenten. In 2012 werd Henry Urbach er benoemd tot directeur.

 

Zondag 16 februari 2014 in het Van Schijndelhuis

Inloop 17.00 uur

Start lezing 17.30 uur

Start film 18.00 uur

Entree is €  25,- inclusief koffie/thee vooraf en een glas wijn na afloop.

Lezing en film duren gezamenlijk ruim anderhalf uur.

Taal: lezing Engels. Film: Engels gesproken, niet ondertiteld.

Bekijk de trailer hier.

 

Kaartverkoop uitsluitend via www.hoogt.nl of aan de kassa van 't Hoogt.

 

Het aantal plaatsen in het Van Schijndelhuis is beperkt, dus koop uw kaarten lang van te voren. Kaarten kosten € 25,- inclusief koffie/thee vooraf en een glas wijn na afloop. Reserveren voor de voorstellingen is niet mogelijk.

 

Let op: de aanvangstijden in deze serie verschillen per voorstelling. Omdat natuurlijk licht een belangrijke rol speelt in het Van Schijndelhuis, wordt u bij daglicht ontvangen. De lezing is tijdens de schemering en de film start bij invallende duisternis.

 

Dinsdag 18 maart 2014 in ’t Hoogt 

Het hele programma wordt in Filmtheater 't Hoogt herhaald: steeds een maand later, op de dinsdagavonden rond 19.15 uur, entree is dan € 9,-. De lezing die in het Van Schijndelhuis op video is vastgelegd wordt dan in 't Hoogt voorafgaand aan de film vertoond.

 

De film- en lezingenserie 'Architects in the Picture – Iconic Houses' is mede mogelijk gemaakt door de Ambassade van Mexico, Embassy of the Unites States of America, Gemeente Utrecht, Institut Francais en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

 

terug naar overzicht