1992 • Villa 'Ode an...'

Meerbusch Duitsland (niet gebouwd)

 

 

'Ieder gevoel van tektoniek is geëlimineerd, wat rest is louter ruimte, licht en vlak, die in een verrassend onderling spel zijn gebracht.' - Arjen Oosterman, architectuurcriticus

 

Iedere gebruiksfunctie een optimale vorm

 

In 1991 gaf projectontwikkelaar Rainer Kohl van de Düsseldorfse bouwonderneming Pan GmbH negen architecten opdracht om naar eigen inzicht een villa te ontwerpen. De villa's zouden worden gebouwd op een terrein van 12.300 m2 in Meerbusch bij Düsseldorf. Naast Van Schijndel maakten o.a. Matteo Thun, Michael Graves, Borek Sipek en Hans Hollein deel uit van het gezelschap.

 

Vrij en onafhankelijk

 

De ambivalentie in dit ontwerp is dat er een dikke muur dwars door het huis heen loopt, die de scheiding aangeeft tussen de voorkant met de sculpturale, massieve monoliete muren die gesloten kamers vormen. Dit gedeelte vertegenwoordigt het begrip ‘room’. De achterkant, die als een tent geconstrueerd is, heeft met het begrip ‘space’ te maken. Beide theoretische begrippen zijn hier in één ontwerp verenigd; de formele (theoretisch, intellectuele) en de emotionele omgang met het begrip ruimte. ‘Room’ versus ‘space’: de bewoner als een rups in een cocon van zijn eigen vlindertuin.

 

Iedere gebruiksfunctie diende zijn eigen optimale vorm te krijgen. De ronde muur bij de entree is er om op een intieme manier binnengeleid te worden. Het resultaat vertelt over ons geworteld zijn in het verleden en geeft uitdrukking aan de continuïteit van ons huidig bestaan. Het ontwerp veegt de vloer aan met regels, wetten en stellingen, zogenaamde -ismen en anticipeert op de werkelijk vrije en onafhankelijke vorm van de geest.

terug naar overzicht